11 października 2011

W polskich Spa brakuje świeżości. Teza? Nie naga prawda.

Od lat spotykam na szkoleniach i spotkaniach branżowych ludzi, którzy tworzą, stworzyli lub mają zamiar stworzyć Spa. I o ile pomysłów jest mnogo o tyle wszystkie one sprowadzają się do kilku rozwiązań. I w zasadzie nic nowego się nie pojawia. Z jednej strony inwestorzy pakują miliony i wierzą, że jakość (w mej ocenie poza kilkoma polskimi obiektami śladowa...) wg pomysłu "wypasionego architekta" się sprzeda sama.
Rozmawiając z nimi o działaniach budowania marki obiektu, trendu bycia i chęci posiadania widzę taaaakie oczy. Bo większość działań kończy się na kilku poczynaniach, zazwyczaj ulotkach (gratuluję...), wierze w bywanie w obiekcie zarobionych znajomych czy rodziny, oraz umieszczeniu kilku marnych reklam na mało znaczących portalach. I zdziwienie za każdym razem - kurcze, dlaczego nie ma ludzi w Spa, gdzie Ci Klienci? Wiecie gdzie? w d...omach. Bo nikt ich do siebie nie przekonał. To jakby stawać do walki nie będąc przekonanym o swojej wielkości.
Polskim obiektom Spa brak świeżego spojrzenia na kwestie marketingu, PR-u, budowania marki, trendu bycia Klientem. Każdy staropolskimi metodami próbuje coś wykrzesać. W końcu zamyka "biznes", szczerze zdziwiony, że nie wyszło... A jak miało wyjść? Samo z siebie?
Polskim Spa brakuje nowatorskich rozwiązań marketingowych oraz jeszcze raz - świeżego spojrzenia. Gdy rozmawiam z właścicielami o kwestii mediów społecznościowych i nieprawdopodobnej sile jaka za nimi kroczy, słyszę śmiech i słowa - Facebook jest dla dzieciaków a My przecież rozmawiamy o biznesie.
Czcigodni, nowinek można nie lubić, ale nie można z nimi walczyć, z uporem wariata trwać przy swoich kiepskich założeniach.
Jeśli nowoczesne spojrzenie na kwestie marki obiektów, prezentacji jej na zewnątrz oraz na tej podstawie budowania skutecznego PR-u, się nie zmieni dalej uzurpatorzy będą wierzyć w cud sprzedaży samoistnej zamiast wytyczać drogi i uparcie nimi iść.
Za każde posunięcia odpowiadają managerowie, kierownicy, czasem sami właściciele. To ich się rozlicza, znaczy powinno uczciwie. Dlatego jestem szczerze zbudowany faktem, że moje treści, przekazywane szkolonym znalazły potwierdzenie w praktyce i branżę Spa wyprzedziły o kilka lat. Zaprosiłem do współpracy ciekawego człowieka o osobowości skrojonej na tworzenie. Tworzenie skutecznych marek i nowoczesnych kampanii z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć, z których sam jest autorem wielu. Paweł Tkaczyk autor między innymi bestselleru Zakamarki marki, to prawdziwy człowiek renesansu. Wizjoner, który jak sam twierdzi zarabia na życie opowiadaniem historii. Budując tym samym podwaliny jakości, rentowności i innowacyjności dla (od teraz) obiektów Spa w Polsce. Fajnie, Pawle, że jesteś z nami, bo mamy zamiar zmienić rynek. Chcemy by segment Spa urósł do rangi exclusiv, bo zrodził się na podwalinach wellness. Na kolejnych szkoleniach, prelekcjach i udowodnimy, że po pierwsz na Spa można i trzeba zarabiać, po wtóre pokażemy nową jakość i tchniemy nowe życie w segment Spa.
Ja zawodowo związany ze Spa Leaders mówię szczerze - to jedyna droga do osiągnięcia sukcesu na polskim rynku Spa - zrozum zasady a zbierzesz ziarno. Zapraszam zatem na żniwa.
Spa Leaders - nowatorskie działania dla podniesienia jakości Spa.

Sylwetka 

Paweł Tkaczyk

 Sam o sobie: 
Cześć, nazywam się Paweł Tkaczyk i zarabiam na życie opowiadaniem historii. Piszę do branżowych magazynów (jak „Brief” czy „Marketing w praktyce”) i doradzam startupom jako mentor (np. podczas konkursu Startup Fest). Wierzę, że silna marka to właśnie dobrze opowiedziana historia. Dlatego moja firma – MIDEA – pomaga klientom w snuciu ich opowieści, a w konsekwencji w budowaniu silnej pozycji rynkowej. Pracujemy zarówno z małymi, nowymi firmami jak i z wielkimi korporacjami.
Skończyłem studia MBA na wrocławskim Uniwersytecie Ekonomicznym, dziś sam staję po drugiej stronie katedry jako wykładowca i szkoleniowiec – uczę zarządzania marką, tworzenia identyfikacji wizualnej… Wszystkich tych rzeczy, którymi zajmuję się jako praktyk.
Obecnie podjąłem współpracę ze Spa Leaders "bo wierzę, że w markach spa jest jeszcze wiele do zrobienia. Na dziś nie odróżniają się od siebie, a mogłyby. Chcę im pomóc w znalezieniu własnego „ja” i zdobyciu klientów."